Missie

Vanuit communicatie-oogpunt, moet een missie motiveren. Het is de ‘why’ van een merk of organisatie. Een missie moet eraan bijdragen dat mensen (intern en extern) het merk relevant vinden of er zelfs van gaan houden. De missie is de boodschap aan de wereld.

De missie wordt beschreven in de mission statement. Je kunt deze vinden op de website van de organisatie, of in een ander document. Maar, let op: wat daar staat onder het kopje “mission statement” is niet altijd een goede mission statement – vaak wordt deze namelijk opgeschreven door iemand zonder communicatie-achtergrond. Een deel van je opdracht kan dan zijn om een betere mission statement op te stellen.

Een missie geeft meestal antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is ons werkterrein?
  • Wat is ons bestaansrecht?
  • Welke betekenis hebben wij voor onze stakeholders?
  • Wat zijn onze normen, waarden en overtuigingen?
  • Wat zijn onze intenties en ambities? (MissieEnVisie.nl)

De missie kan meer inside-out of outside-in geformuleerd worden:

  • Productgerichte missie: beschrijft vanuit de organisatie welk (soort) product ze produceert en waarom ze daarin goed en onderscheidend zijn. (inside-out)
  • Marktgerichte missie: beschrijft wat de organisatie toevoegt voor de markt en / of stakeholders. (outside-in)

Zie ook:

2 reacties

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.